Wat zijn mijn rechten bij de aankoop van een tweedehands auto?
10 mei 2023
Iets wat vaak voorkomt bij de verkoop van tweedehands auto’s is dat deze worden verkocht zonder enige vorm van garantie. Veel autobedrijven lijken (helaas) niet te weten dat het onmogelijk is om een auto zonder garantie te verkopen aan een consument. Ben je zelf autohandelaar of overweeg je een (tweedehands) auto te kopen? Dan is dit de blog voor jou. In deze blog zal ik kort ingaan op de twee meest voorkomende vormen van garantie: de BOVAG-garantie en de wettelijke garantie.
De BOVAG-garantie
De BOVAG-garantie wordt vaak omschreven als de ‘geen gedoe garantie’. Zoals de naam doet vermoeden, kunnen alleen autobedrijven die BOVAG-lid zijn deze garantie aanbieden. Met deze garantie heb je als consument 12 maanden garantie op (bijna) alle gebreken die zich voordoen bij een normaal gebruik van de auto, ongeacht de kilometerstand of de leeftijd van de auto. De verkoper van de auto is verplicht deze gebreken kosteloos te herstellen. BOVAG heeft bovendien een hulploket wat hulp biedt aan de koper bij de garantieclaims.
De BOVAG-garantie geeft de koper meteen zekerheid.
De wettelijke garantie (non-conformiteit)
Heb je een auto gekocht bij een autobedrijf dat niet is aangesloten bij BOVAG? Ook dan sta je niet met lege handen. In dat geval heeft een consument namelijk nog altijd 12 maanden wettelijke garantie. De wettelijke garantie kan nooit worden uitgesloten. Deze uiteenzetting is alleen gericht op de rechten van de consument die een auto koopt van een bedrijf: wanneer een bedrijf een auto koopt of de consument koopt een auto van een andere consument, gelden er andere regels.
De term ‘garantie’ is bij de wettelijke garantie misschien niet helemaal correct. Het gaat eigenlijk om een conformiteitstoets: voldoet de auto aan de overeenkomst? Een auto die niet voldoet aan de overeenkomst is, in juridische termen, non-conform. Hiervoor is belangrijk wat de consument bij aankoop van de auto mag verwachten. Dit is vaak een grijs gebied. Een auto moet ten minste gebruikt kunnen worden voor het doel waarvoor de auto is gekocht. Je moet er dus veilig mee kunnen rijden. Een auto waar niet mee gereden kan worden of die een gevaar oplevert voor de verkeersveiligheid, is non-conform, tenzij uit de overeenkomst iets anders blijkt. Als voorbeeld: een kapotte auto mag best verkocht worden als een kapotte auto. De verkoper is aansprakelijk voor gebreken die bestaan bij levering van de auto en die aan het licht komen binnen één jaar na dat tijdstip. Elk gebrek dat aan het licht komt, wordt geacht ten tijde van de levering reeds te hebben bestaan. De koper heeft dan recht op kosteloos herstel van de gebreken. Als de verkoper dit niet doet, dan heb je recht op je geld terug of kun je het herstel op kosten van de verkoper laten uitvoeren door een ander bedrijf. Doet zich een gebrek voor langer dan één jaar na de verkoop van de auto? Ook dan kan de verkoper aansprakelijk zijn voor dit gebrek, maar dan is het aan de koper om aan te tonen dat dit gebrek al bestond ten tijde van de koop.
Is je auto kapot gegaan en kom je er met het autobedrijf niet uit? Neem gerust contact op met Fyner voor juridische hulp. Onze gespecialiseerde juristen pakken jouw zaak op en werken naar een oplossing. Zo weet je waar je aan toe bent.
Auteur: Jeroen Bakker